Stal sa Counterintuitive formácie IONS albumom roka 2023 zaslúžene? (recenzia)

Jakub Tirčo je bez pochýb súčasná gitarová špička, ktorá by v tejto sfére svojou zručnosťou a všestrannosťou poľahky obstála vo svetovej konkurencii. V roku 2022 vydal sólový album Alaska a tiež album Cirkus 22 s kapelou Heľenine Oči. A v novembri 2023 už bol na svete album Counterintuitive formácie IONS, ktorý si odniesol aj zaslúženú sošku z Rádiohláv. Samotný názov albumu naznačuje, že to asi nebude veľmi oddychové počúvanie, ale musel som sa o tom, samozrejme, presvedčiť na vlastné uši.

Mýlil som sa! Poctivý, moderný, progresívny. To sú síce tri hlavné prívlastky albumu Counterintuitive, ale poviem to takto: Na to, že bežný smrteľník by sa asi prvej doby vo väčšine piesní nedorátal, znejú všetky skladby až nadpozemsky pokojne a prirodzene. Pri prvom počúvaní som si ani nevšimol, kedy sa A Terrible Mistake zmenila na True Friendship. Prebrala ma až tá výnimočná melodická linka v speve. Klobúk dole, Tomáš.

Tento album je jedna veľká zvuková radosť. Chvíľu sa cítite ako v soundtracku zo Stranger Things (Faith), chvíľu sa okolo vás točí ten klasický progový klávesový zvuk, ktorý sa s týmto žánrom ťahá snáď od jeho vzniku (The Same As You), ale väčšinu času máte pocit, akoby sa vaše podvedomie vznášalo v stave beztiaže v akejsi neobvykle pestrofarebnej metalovej nirváne (Out Of Sight, Split Character, Run). Pri Birds Of Reminiscence som sa dokonca musel presvedčiť, že ešte stále počúvam IONS a nie nový singel od Devina Townsenda.

O muzikálnej úrovni tohto albumu a členov kapely IONS je asi úplne zbytočné polemizovať. Sú to skutočne špičkoví muzikanti s rovnako špičkovým spevákom. Tomášove melodické linky spevu mi neraz vyrazili dych. Vyzdvihnúť chcem ale celkovú produkciu. Koľko času museli stráviť výbernom správnych zvukov, ktoré navodia požadovanú atmosféru? Koľko potu je za touto nahrávkou? Vlastne si to ani nechcem predstaviť. Iba vysloviť veľké ďakujem a gratulujem. Counterintuitive je naozaj album roka 2023.