Je druhé pokračovanie albumu Absolutno od Witch Hammer krokom vzad? (recenzia)

Karel Čapek je bez pochýb v susednom Česku pre umelcov veľmi veľkou inšpiráciou. Jeho vplyv sa odrazil aj v tvorbe viacerých metalových formácii. Pačess, Bratrstvo Luny a v neposlednom rade WITCH HAMMER, ktorí po svojom albume AbsolutNo (2021) prišli v apríli 2023 s jeho druhým pokračovaním. Absolutno II: Coinspirace vyšlo pod krídlami Smile Music a mimo intra a outra obsahuje osem skladieb.

Kým u nás na Slovensku sa darí najmä post, black a deathmetalovej scéne, u našich susedov hrá prím thrash a melodický heavy metal. Tento album je toho ďalším žiarivým príkladom. Krypto elita ma zatlačila do sedačky ako zvukom, tak súznením gitár a bicích. Od čias albumu Labyrint od Arakainu si ma žiadny riff z česko-slovenskej scény takto nezískal. A ďalšie gitarové klenoty nasledovali v tesnom závese v podobe skladieb Mediální strach, Investičný rej a hlavne Tady a teď. Viem, nič nové ani prevratné. Ale trópy fungujúce vo svete desaťročia Witch Hammer šikovne uchopili a zasadili ich do výborného súčasného zvuku. Návod na úspech ako vyšitý.

Napriek množstvu výborných riffov som sa začal niekde okolo štvrtej či piatej skladby mierne ošívať. Bolo to kvôli spevu. Spevák má výbornú farbu, krásne mu rozumieť každé slovo, bezchybne frázuje, ale spevové linky sa mi postupne začínali zlievať a ponášať jedna na druhú. Chýbala mi kreatívnejšia práca s melódiou. Čakal som, kedy sa dostaví ten tučný hymnický refrén, ktorý mi odpáli dekel do susedného okresu. Bohužiaľ. Výraznejšie refrény v piesňach Mediální strach a Ztracený ráj boli skôr popové odrhovačky oblečené do metalového kabátu. Najlepšie u mňa asi fungoval spev v Tady a teď, ale ani to nebol ten hit, ktorý by som si pospevoval ešte niekoľko hodín či dokonca dní po vypočutí.

Po hudobnej stránke ma druhé pokračovanie albumu Absolutno baví o poznanie viac ako jednotka. Ešte lepší zvuk, ešte lepšie riffy (i keď už na jednotke fungoval tento element perfektne) a celkovo kvalitnejšia produkcia. Veľmi mi ale chýbajú skladby vystavané na pútavej melodike ako Katův pád a silný originálny refrén ako v Za vlastním stínem. Kapela sa teda z môjho pohľadu v niečom posunula vpred a v niečom vzad. Verdikt sa teda oproti jednotke nemení.