Čo vo svojom hudobnom pivovare pripravili Pačess tentoraz? (recenzia)

V roku 2021 ma na českej scéne zaujali hneď dva albumy odkazujúce na dielo Továreň na absolútno českého spisovateľa Karla Čapka. Vydali ich kapely Bratrstvo Luny a Witch Hammer. Okrem toho, že Witch Hammer vydali v roku 2023 voľné pokračovanie svojho diela, pridal sa do rodiny albumov pohrávajúcich sa s podobným konceptom 1. septembra 2023 ďalší. Absolutno českých epických blackmetalistov a zanietených pivných didaktikov PAČESS reinkarnuje známy román do sveta pivovarov. Okrem filozofických pivných rozpráv na albume poslucháč nájde aj zaujímavých hostí ako gitaristu Vojtěcha Micku, dabingového herca Zbyška Horáka a spevácku legendu českej scény Báru Basikovú. Ešte dodám, že album obsahuje sedem skladieb a vyšiel na CD, MC aj LP u HellStorm Productions.

Známkou originality boli pre mňa u kapely Pačess vždy spevákov chripot a široké epické pasáže s prepracovanými harmóniami kontrujúce tvrdým a rýchlejším gitarovým riffom. A všetko menované som ako poslucháč dostal hneď v úvodnej 33. Tieto elementy sa dajú nájsť aj v skladbe Vavřín. No ostatné piesne tiež v ničom nezaostávajú. Borowiec, ktorý je popretkávaný aj melodickým spevom, nesie popri hutnom riffe aj veľkú emóciu a naliehavosť a v piesni Travěncové téma z úvodu veľmi šikovne preznieva celou skladbou.

K trojici skladieb, ktoré z albumu vyčnievajú, najviac určite patrí titulná Továrny na absolutno so spomínanou Bárou Basikovou. Veľmi sa mi páči, ako sa do čistého gitarového zvuku zareže zvuk elektrickej gitary a Bárin vokál. Popravde som očakával, že jej Chymus bude kontrovať, ale napokon nebolo na škodu ani nechať jej v tejto piesni sólo. Veľkým prekvapením bola aj Déterre. Táto skladba má celkovo veľmi šansónový podtón, ktorý je francúzštinou ešte zvýraznený. Poslednou je akustická inštrumentálka so stredovekým nádychom Smutná láska rytíře licka z lilče, ktorá ma však oproti predošlým dvom menovaným až tak neoslovila.

Pačess svojím poňatím Absolutna určite v ničom nezaostáva oproti iným českým interpretom rozoberajúcim tento koncept vo svojej tvorbe. Veľmi čarovne preklenuli túto tému do svojej filozofie a do muziky vložili všetko, čo od nich fanúšikovia očakávajú. Širokosť a hutnosť ich epického pivného black metalu je očarujúca po každej stránke. Vydarené texty a zaujímaví hostia sú už len pomyselnou čerešničkou na torte. Neostáva dodať iné ako: Nazdravie pri ďalšej doske!