BEHEMOTH opäť posunuli hranice. A to nielen svoje. Posunuli hranice video produkcie. Už vlani mnohým padla sánka, keď poľskí blackened deathmetalisti predstavili svoju spektakulárnu šou pod názvom In Absentia Dei. Avšak tento rok oslavou tridsiateho výročia vzniku kapely prekonali všetky očakávania, ktoré mohol divák po vlaňajšku mať. Behemoth 31. októbra 2021 vzdali hold svojej vlastnej histórii a jedným dychom prepísali históriu streamovania koncertov, pretože XXX Years Ov Blasphemy sa tak rýchlo určite žiadna streamová koncertná projekcia nevyrovná.
Podobne ako vlani, aj teraz bol koncert rozdelený do jednotlivých dejstiev. Tentoraz boli tri a boli od seba odlíšené oveľa markantnejšie. Každé z nich malo svoj vlastný názov a aj lokalitu, v ktorej sa odohrávalo. Každé z nich vzdávalo hold jednej dekáde fungovania kapely.
Prvá časť koncertu The Scorched Forest sa odohrávala na spálenisku, medzi suchými a obhorenými kmeňmi stromov, ktoré však stále stáli pevne zakorenené. A práve koreňom bola venovaná prvá tretina celého tohto unikátneho predstavenia. Najstaršiu tvorbu sprevádzal obraz odetý do čiernobielych odtieňov, husté oblaky dymu a padajúci popol.
Koncert Behemoth odštartovali úvodnou piesňou Chant Of The Eastern Lands zo svojho dlhohrajúceho debutu Sventevith (Storming Near The Baltic). Nasledovali Lasy Pomorza, Summoning Of The Ancient Ones, Cursed Angel Of Doom, Blackvisions Of The Almighty a Pure Evil And Hate.
S druhým dejstvom The Path Of Via Dolorosa, ktoré sa odohrávalo na mieste trochu pripomínajúcom litovskú Horu krížov, nabral obraz farbu. Bezhlavá postava a neskôr aj divoko blčiace ohne ešte pridali celej scenérii na intenzite. Naliehavý chorál sa stal predzvesťou ďalšej skladby The Thovsend Plagves I Witness z albumu Pandemonic Incantations. Po nej prišli na rad Decade Of Therion, Christians To The Lions, 23 (The Youth Manifesto) zub času zmenil na 44 (The Youth Manifesto), po nej Heru Ka Ha (Let There Be Might) a druhú šesticu a s ňou aj ďalší akt uzavrela pieseň Chant For Ezkaton 2000.
Posledná tretina nesúca názov The Desecrated Temple do istej miery odkazovala aj na vlaňajší stream In Absentia Dei. Odohrávala sa totiž v rozvalinách niekdajšieho chrámu. Kostol bez strechy, zem zarastená trávou, kopy kamenia, sochy anjelov a obrovský zvon napoly zaborený v zemi. K tomu si prirátajte svetelné efekty a dokonalú ohňovú šou.
Záver koncertu sa, samozrejme, niesol v znamení najnovších nahrávok. Otvorili ho trúby ohlasujúce titulnú skladbu albumu Demigod, po ktorej nasledovali At The Left Hand Ov God, Alas, Lord Is Upon Me, Ora Pro Nobis Lucifer, Rom 5:8 a O Father O Satan O Sun!
XXX Years Ov Blasphemy bolo ďalším nezabudnuteľným zážitkom z dielne formácie Behemoth. Okrem už zmienených kulís a svetelných či pyrotechnických efektov spomeniem ešte šikovné vyobrazenia symbolov z obalov jednotlivých albumov medzi piesňami. Či už to bolo prostredníctvom efektov, sôch alebo masiek, všetky výjavy boli úžasne prepracované. Taktiež teba vyzdvihnúť prácu kameramanov. Na môj vkus sem-tam príliš rýchle prestrihy, ale napriek tomu skutočne kvalitný obraz a výborné zábery. Nehovoriac o tom, že Behemoth hrali, akoby sa na nich publikum z celého sveta pozeralo v jednu chvíľu a naživo. Akoby všetci ich fanúšikovia boli práve v tú chvíľu s nimi priamo na mieste nakrúcania. Neuveriteľná energia priam sálala cez obrazovku.
Za hodinu a pol sa poľskému kvartetu podarilo svojich fanúšikov previesť skladbami z prvých demonahrávok cez svoje rané albumy až po posledný počin I Loved You At Your Darkest. Bezchybne zložený set osemnástich skladieb bude vo fanúšikoch určite rezonovať ešte dlho. Dúfajme, že tentoraz sa fyzických kópií dočkáme ešte skôr než pri In Absentia Dei.