Ako vysoko siahajú drevené veže kapely Ravenarium? (recenzia)

Formácia RAVENARIUM hrajúca technický death/black metal vznikla ešte v roku 1997 a hneď po dvoch rokoch vydala na kazetách svoje rovnomenné demo. Debutový album Sounds For A Dying Age nasledoval v roku 2002. A aj napriek tomu, že rozpad kapely nikdy nebol oficiálne ohlásený, do roku 2016 bolo okolo kapely ticho. Ale tento rok sa na slovenskej metalovej scéne udiala veľká udalosť. Po 21 rokoch bratislavskí Ravenarium vydali 24. februára svoj druhý štúdiový album Hypertowers

Aj napriek tomu, že je celý album naspievaný v angličtine, dajú sa na ňom nájsť dva poetické texty v inom jazyku. Jeden z nich sa nachádza hneď v intre Čas neuteká a ako asi správne predpokladáte, je to slovenčina. Báseň sprevádza bohatá orchestrácia. Taká bohatá a široká, že je trochu škoda, že jej kapela na album nezaradila viac aj do iných skladieb. Druhou skladbou je Maleficium. Tam v úvode zas zaznie český hovorený text. Potom ale skladba skĺzne do skutočne tvrdej death/black divočiny. Okrem Maleficium je taká už iba Until Blood Soaks.

Album Hypertowers je dosť ťažký na počúvanie. Spomenuli sme intro a dve typické deathmetalové piesne. K tomu si ešte ako oddychovky môžete prirátať priamočiarejšie a chytľavejšie kúsky After Again a Book Of Dead. Zvyšok z jedenástich piesní je ale skutočne náročný. Náročné riffy v Deathclock, rytmus v Last Dimensions Of Live, rôzne zmeny v Big Bang,… Ale predovšetkým koruna celého albumu Get Out Of Me. Dovolím si povedať, že táto pieseň je jedným z vrcholných diel progresívnej muziky na Slovensku.

Úmyselne som si na záver nechal piesne Hypertowers a Timeless. Tieto dve skladby, aj keď rovnako nesú náročný a prepracovaný podklad, majú v sebe aj niečo ďalšie. Možno vďaka melodickému spevu, respektíve hovorenému slovu a tiež plynúcej línii gitary sú tieto skladby veľmi príjemné na počúvanie a pre mňa sú z albumu najzaujímavejšie. Titulnú Hypertowers navyše kapela obohatila aj o videoklip, v ktorom medzi stromami tancuje profesionálka Nicol Olšovská.

A aby toho nebolo málo, kapela na fyzické nosiče zaradila aj jeden bonus, ktorý si môžete v digitálnej podobe vypočuť ako osobitný singel. Na Kráľovej holi je skutočná metalová pocta predkom a slovenskému folklóru. Ravenarium predviedli takýmto metalovým aranžmánom ľudovej piesne ozajstný husársky kúsok.

Druhý štúdiový počin Ravenarium postupne vznikal a zrel v skrytosti neuveriteľných dvadsať jeden rokov. A páni vyladili skutočne každučký detail. Pokiaľ nie ste fanúšikom technickej až progresívnej a zároveň extrémnej muziky, určite toto dielo nebude pre vás. Aspoň nie všetky skladby. Niektoré však majú potenciál zaujať aj milovníkov klasického death metalu či dokonca melodickejších metalových žánrov. Aby sme to zhrnuli, album Hypertowers je nesmierne náročný, ale zároveň skutočne krásny.