Ako blízko vezmú Doomas poslucháča k bájnemu Cthulhu? (recenzia)

Na začiatku roka 2023, konkrétne 5. februára, vyšiel u Gothoom Productions tretí štúdiový album R’lyeh slovenskej death/doommetalovej partičky DOOMAS z Novej Bane. Je to ich prvý zárez do diskografie od vydania EP Portal z roku 2019. Aj keď je na albume len osem skladieb, poslucháča prekvapí skutočne slušná nálož novej muziky. Skladby sú pomerne dlhé. A keď vravím dlhé, tak tým myslím, že na albume nenájdete jediný kúsok, ktorého minutáž by nepresahovala päť minút.

Album je otvorený aj zakončený veľmi epickou a dlhou skladbou. Prvá Cult Yog-Sothoth má takmer osem minút a záverečná Consumed By The Ocean: Father! dokonca viac ako deväť minút. Pri ich počúvaní sa ale človek určite nenudí. Sprevádza ich, podobne ako väčšinu albumov tejto kapely, veľmi temná atmosféra poprešívaná harmonizujúcimi gitarami, širokými klávesovými zvukmi a chorálmi. Pri použitých harmóniách, zvukoch a všakovakých ozdobách v Consumed By The Ocean: Father! som dokonca čakal, či sa neobjaví v skladbe aj melodický spev. Ale ako asi správne predpokladáte, čakal som márne.

Melancholickú Abyss a o čosi rytmickejšiu, ale stále pomerne pokojnú Portal s chytľavým riffom sme už mali možnosť počuť na spomenutom EP Portal z roku 2019. No popri týchto doomovejších kúskoch dostali priestor aj o čosi ráznejšie skladby. Patria medzi ne napríklad Cult Yog-Sothoth alebo Hounds Of Tindalos. Nálada spolu s rytmikou sa postupne menia aj v piesni The Crown. U kapely Doomas sa mi tiež veľmi páči ako priamočiaro a zároveň nie nudne dokážu podať niektoré prvky svojej muziky. Či už je to chytľavá rytmika, alebo gitarová melodika. Krásnym príkladom sú skladby Ia Kingu! a A & Ω.

Keď má hudba koncept, je to vždy obrovská pridaná hodnota. Ak navyše ide o tak zaujímavú vec, akou je Cthulhu a jeho bájne mesto R’lyeh, táto hodnota sa ešte násobí. No a keďže Doomas nikdy nič nerobili polovičato, prihodili k tomu ešte aj masky a hodinu prepracovanej muziky s atmosférou, ktorá môže poľahky svojím napätím konkurovať Lovecraftovým príbehom. Keď som pred štyrmi rokmi počúval Portal, ani vo sne mi nenapadlo, že vyrastie v takéto kolosálne dielo.