Ahoj, ty, čo toto práve čítaš, nech si kdekoľvek. Či už sedíš na WC s telefónom, čítaš to na tajnáša u svojich konzervatívnych rodičov, čo si myslia, že Slipknot sú dielo diabla, alebo kdekoľvek inde, vitaj v tomto stĺpčeku, ktorý bude pravidelne komentovať svet tvrdej hudby s trochou humoru a s občasnou myšlienkou, ak sa podarí. Som fanúšik, čiastočne žurnalista, sociológ a komik. Preto mám tento stĺpček – lebo nie som hudobník. Kto to nevie robiť a na nič nehrá, ten o tom aspoň kecá.
Na druhej strane, cítim sa dôležito. Keby všetci na niečo hrali, tak by neexistoval rockový svet. My, fanúšikovstvo, to my chodíme na koncerty, kupujeme merch, odporúčame hudbu a streamujeme ich piesne tak často, že možno dostanú hádam aj osem centov. Je to naša zodpovednosť, udržiavať scénu v zdraví. Už viem, ako sa občas cítia slovenskí doktori. A v súčasnej ekonomickej dobe to je náročná vec, udržiavať naživo takú hudobnú scénu… Aby kapely prežili, potrebujú fanúšikov (alebo sa stať trendom na TikToku, ak nemajú úroveň a zábrany), čo ich podporujú nielen internetovými páčikmi, ale aj finančne. Lebo followermi nezaplatíš nájomné.
Hneď niekoľko kapiel v poslednej dobe riešilo ekonomické témy. Kvôli vysokým nákladom na to, aby mohli vôbec prísť a zahrať pre ľudí, rušili letné turné americkí thrasheri Anthrax či Flotsam & Jetsam. Ďalšie kapely ako In Flames, Architects alebo Igorrr si vzali na mušku kluby a koncertné priestory, ktoré si berú až 20% z predaného merchu. Nejde o to, kto je v práve, ale o to, čo sa dá s touto situáciou urobiť z pohľadu fanúšikov. Peňazí je vždy málo, ale hudbu milujeme a všetci chcú v tomto svete prežiť… Možno s výnimkou niektorých blackmetalistov. V dávnych časoch tiekli peniaze kapelám z predaja nahrávok, z koncertov, z predaných tričiek, avšak dnes sa mnohí muzikanti rozhodujú, či budú jesť alebo či si kúpia ten mega fajnový efekt na gitaru.
Problém s nenažranými korporáciami ako Spotify od klávesnice nevyriešime, hoci, znova… Niektorí blackmetalisti by mali pár horúcich tipov. Rád by som však apeloval na všetkých zodpovedných fanúšikov: Hľadajte spôsoby, ako najlepšie podporiť kapely, ktoré máte radi alebo ktoré vás proste zaujali. Možno je to kúpa niečoho priamo na koncerte (kde idú peniaze priamo kapele), možno je to podpora cez Bandcamp, Patreon alebo crowdfundingové platformy, možno iba lístok na koncert. Tak veľmi, ako môžete. A drahé naše kapely: Prosím, ponúkajte tieto možnosti. Tak veľmi, ako môžete. My predsa chceme podporovať vaše nezdravé návyky! My vieme, že ten efekt prosto musíte mať.
Povedzme si otvorene, my, fanúšikovia, to máme celkom pohodlné. Stačí pár sekúnd, pripojenie na internet a počúvaš takmer kohokoľvek. A v tej hromade rôznych hlasov a tónov vôbec nepočuť, keď jeden slabší zanikne – to je tá kapela, ktorá to zabalila, lebo jednoducho nemala dosť na prežitie. Buďme preto zodpovední a držme spolu. Možno si dáš o tri pivá menej, ale spravíš radosť svojmu lokálnemu hudobníkovi. A ako hovorí istý známy reklamný slogan – to je na nezaplatenie. Na všetko ostatné je tu black metal.
Zdroj: freepik.com/foto